Wethouders

zaterdag 21 november 2009 18:18

Gisteren stond er in het weekblad Binnenlands Bestuur een onderzoekje naar de carrièrewensen van wethouders na de verkiezingen. Er werden grofweg vier scenario’s benoemd. Scenario 1: de wethouder wil wél in de raad en is beschikbaar voor het wethouderschap. Scenario 2: de wethouder wil niet in de raad, maar is wel beschikbaar voor het wethouderschap. Scenario 3: de wethouder wil wél in de raad maar wil niet door als wethouder. Scenario 4: de wethouder stopt en wil ook niet in de raad. Met scenario 4 krijgen wij in 2 van de 4 gevallen te maken. Onafhankelijk van de verkiezingsuitslag hebben wethouders Booij en Duit al aangegeven te willen stoppen. De andere twee wethouders hebben al aangegeven beiden door te willen gaan na de verkiezingen.

De lijst van het CDA wordt aangevoerd door de fractievoorzitter en niet door de wethouder. De wethouder staat er wel op, is beschikbaar voor een nieuwe termijn, maar ik vraag mij af of hij ook in de raad plaats zou willen nemen. Typisch een gevalletje van scenario 2 in dat geval. De lijstaanvoering door de fractievoorzitter doen zij in het kader van het dualisme, zo valt op hun website te lezen. Grappig, want vier jaren geleden was het dualisme ook al vier jaren op gang en toen werd de lijst nog wel door de wethouder geleid. We zullen het maar op voortschrijdend inzicht houden. Hoe dan ook is het geen regel en zelfs nog geen gewoonte. Ook niet binnen het CDA. Neem bijvoorbeeld lijsttrekker Balkenende voor het CDA de laatste serie verkiezingen... Die voerde de lijst aan maar had vantevoren al aangegeven de regeringsfunctie te ambiëren.

Het PvdA redeneert nog totaal anders. De vorige verkiezingen werd de lijst aangevoerd door hun wethouder en het zou mij sterk verbazen als dat nu niet weer het geval zou zijn. Uit de woorden waarmee Duit zijn afscheid aankondigde viel op te maken dat het bij de PvdA niet mogelijk is om wethouder te worden zonder op de lijst te hebben gestaan. Dat benut naar mijn idee de mogelijkheden van het dualistisch bestel niet optimaal, waarbij duidelijk de mogelijkheid voor een wethouder ‘van buiten’ wordt opengelaten. Stel nu dat Wouter Bos beschikbaar zou zijn voor een wethouderschap in Stadskanaal, dan zou dat door de lokale afdeling niet worden geaccepteerd, als ik Duits woorden mag geloven. Mij zou het een gemiste kans lijken indien overduidelijk toptalent gepasseerd zou worden door interne regels.

De ChristenUnie heeft nog duidelijk alle opties open. Ons fractiereglement schrijft voor dat de nieuw verkozen fractie eventuele wethouderskandidaten aanwijst. Dat kan dus iemand van de lijst zijn. Het kan echter ook iemand zijn uit de andere kant van Nederland, die nu nog totaal niet bij ons bekend is. Die kans is klein, maar we willen de dualistische mogelijkheid daartoe nog volledig kunnen benutten.

ChristenUnie: dualisme benutten

ChristenUnie: denkt goed na over kandidaten