Motie van treurnis

dinsdag 24 november 2009 14:28

Nabeschouwing raadsvergadering 23 november

Gisteravond vond de voorlaatste gemeenteraadsvergadering van 2009 alweer plaats. Er stond niet veel op de agenda. Enkel het onderwijshuisvestingsplan voor het komende jaar. De ChristenUnie vroeg daarbij aandacht voor het binnenklimaat van scholen en complimenteerde het college over de goede overlegstructuur met het onderwijs.

Het zwaartepunt van de avond was een motie van treurnis die door de ChristenUnie werd ingediend over uitlatingen van wethouder van de Kolk in het Dagblad van het Noorden. Dat is naar mijn weten voor het eerst. We zijn erg voorzichtig in het bekritiseren van het persoonlijk handelen van wethouders. Gisteren echter meenden we weinig andere keus te hebben.

Twee weken geleden namelijk zei de wethouder het volgende:

“Één van de overwegingen die daar bij speelt, is de overweging die de CU heeft meegegeven, namelijk ook om onderzoek te doen naar de privatiseringsmogelijkheden (van Geert Teis, HJH). Die zouden wij willen betrekken bij het doen van het haalbaarheidsonderzoek van variant 2”.

Uit die woorden concludeerden wij dat de wethouder bereid is dat onderzoek te doen. Ik zou ook niet weten hoe ze anders uit te leggen.

Een paar dagen later verscheen in de krant echter uitspraken van dezelfde wethouder die zei dat wat Hans Wubs wil niet mogelijk is. Privatisering kan niet, is zelfs een utopie. Uiteraard heeft de ChristenUnie de wethouder daar gisteren over bevraagd. Was hij juist geciteerd? De wethouder gaf aan van wel, echter niet volledig. Privatisering, zonder jaarlijkse gemeentelijke bijdrage was een utopie, aldus de wethouder.

Dat was voor ons niet genoeg. Eerst in de raad de uitspraak doen, zonder enig voorbehoud, om privatiseringsmogelijkheden te onderzoeken, om vervolgens een paar dagen later één optie, namelijk privatisering zonder jaarlijkse subsidie, uit te sluiten.

Daarop diende fractievoorzitter Hans Wubs dan ook een motie van treurnis is. De andere partijen vonden dit een te zwaar middel en steunden de motie dan ook niet. Voor de ChristenUnie is het echter betreurenswaardig dat de wethouder zijn toezeggingen of handreikingen later deels intrekt of ontkent. Dat kan niet. Wij moeten er van opaan kunnen dat hij staat voor en achter wat hij belooft. Hoeveel zijn zijn toezeggingen in de toekomst anders nog waard?

Na dit politiek beladen moment was de druk weer van de ketel en werd er – met dezelfde wethouder – constructief over de onderwijshuisvesting gesproken. Na afloop werd er nog afscheid genomen van Herbert Dijkman, die vanwege verhuizing voortijdig afscheid neemt van de raad. Volgende maand zal één van de kortszittende raadsleden in de Stadskanaalster geschiedenis dan worden beëdigd. De heer Giessen zal namelijk na de verkiezingen niet meer terugkeren en daarom slechts 3,5 maand raadslid zijn.

ChristenUnie: eist het nakomen van toezeggingen