Miniatuur- en recreatiepark

vrijdag 04 december 2009 17:24

Maandag de 14e december zal een onderwerp op de raadsagenda staan dat de gemoederen nogal bezig houdt in en rond Stadskanaal. Moet de raad akkoord gaan met de mogelijke komst van een miniatuur- en recreatiepark op de locatie aan de Gasselterstraat?

We hebben nog niet vaak zulke verdeelde reacties gehoord vanuit de bevolking als over dit onderwerp. Het college is volledig voor. (Het zou ook een zeer tastbaar resultaat van dit college, in het bijzonder wethouder Booij zijn, hetgeen redelijk uniek is.) De raad lijkt verdeeld. Een maand geleden besloot een meerderheid van ChristenUnie en PvdA het nog niet op geld te willen zetten.

Er komen positieve reacties vanuit de VVV, de Centrum Winkeliers, Stichting Toeristisch Platform en het Pagecentrum. De ondernemers en ‘verkopers’ van de regio denken dat een recreatiepark een erg goede ontwikkeling zou kunnen betekenen voor middenstand en toerisme. Het zou een gemiste kans zijn als er niet op in zou worden gesprongen.

Negatieve reacties komen er vanuit de wijkraden Noord en Parkwijk. De wijkraden vragen om uitstel tot er op hun vragen antwoord is gekomen. Dat is ook een aanleiding geweest om het hele gebeuren eerst uit te stellen.

Eigenlijk heeft het college een valse start gemaakt. Het ging in eerste instantie om een investering van 2 ton. Dat liep snel richting de miljoen. Nu wordt er nog een dikke 4 ton gevraagd voor de realisering van het recreatiepark en 2 ton voor het afschrijven van de dure grond die daar ligt. Bewoners bleken ook niet goed geïnformeerd en schrokken toen bleek dat het om serieuze plannen ging.

Als raadslid is er nu de moeilijke afweging tussen investering en opbrengst, tussen rust en werkgelegenheid. Voor ons spelen nog wezenlijke vragen over het businessplan en de haalbaarheid van een recreatiepark met de geplande investering, over de te verwachten overlast en dan met name de toenemende drukte op de zondag. Gaat dit de kerkgang verstoren? Wat gebeurt er met de miniaturen, als die na 5 jaren in eigendom komen van de exploitant. Welke mogelijkheden zijn er om de omwonenden tegemoet te komen? Zijn er bijvoorbeeld nog andere mogelijke locaties?

Voor de ChristenUnie gaat de beantwoording op al deze en nog andere vragen van doorslaggevend belang zijn. Tijdens het laatste fractieoverleg is er al breed gediscussieerd over het in te nemen standpunt, en die discussie is nog niet afgerond. Het wordt misschien zelfs een persoonlijke afweging van ieder raadslid afzonderlijk. Op basis van de beste argumenten of de sterkste principes. Over tien dagen moet het duidelijk zijn. En dat zal het dan ook zijn.

ChristenUnie: eist duidelijkheid