Rode bril

woensdag 16 december 2009 20:55

Nog 77 dagen / 11 weken

Wow. Dat is een mooi staaltje pronken met andermans veren.

De PvdA weidt een volledige pagina in de Nieuwsbode aan verantwoording. Het belangrijkste woordje op de pagina staat niet zo vetgedrukt aan het eind van de inleiding: ‘samenwerking’. De zaken zijn door ‘samenwerking’ tot stand is gekomen. Ik kan het waarderen dat ze het niet alleen op zichzelf terugbrengen. Maar dat zou ook niet terecht geweest zijn. De PvdA heeft namelijk in veel van de genoemde zaken weinig tot geen invloed gehad behalve het ophouden van de hand tijdens de stemming. En zelfs dat was zo nu en dan niet eens nodig geweest of het geval.

Ere wie ere toekomt. Ze zijn sterk vertegenwoordigd in het college met twee wethouders en hebben 10 van de 23 zetels. Er zijn de nodige initiatieven vanuit het college en de raadsfractie gekomen, maar een groot deel van de genoemde onderwerpen in de krant komt niet uit hun koker of zijn al ingezet in vorige periodes! Bijvoorbeeld de wijkvernieuwing, ontwikkeling van bedrijvenparken en de nieuwe bibliotheek.

Het noemen dat het parkeren nog steeds gratis is en dat de buitenbaden nog steeds open zijn is voornamelijk zo omdat het helemaal niet ter sprake is gekomen de afgelopen vier jaren!

Veel dingen die genoemd zijn, zijn voornamelijk het gevolg van provinciaal beleid of wettelijke verplichtingen. Bijvoorbeeld de ongelijkvloerse kruisingen van de N366, de verbinding Westerwolde-Hondsrug, de up-to-date schoolgebouwen en de spoorlijn Groningen-Stadskanaal-Emmen.

Ik zou bijna op elk genoemd punt wel een aantekening kunnen maken. Het meest bijzonder vind ik nog wel de opmerking dat er een financiële solide positie is volgens de PvdA. De begroting was een maand geleden nog onverantwoord!

Volgens mij is de campagne begonnen.

ChristenUnie: verantwoording zuiver