Kwekerij

maandag 28 december 2009 20:30

We zijn dit jaar gezegend met drie zondagen op een rij. Nou ja, drie zondagen... één zondag voorafgegaan door twee kerstdagen. Ze zijn weer achter de rug. Samen met de kerst verdween ook de sneeuw. Met de zondag kwam de laatste week van het jaar.

Na vier dagen kwam er wel weer een krant vanochtend. Met een geniale kop: “kwekerij voor werklozen in Vlagtwedde”. Ik weet dat ze in Vlagtwedde ‘te kampen hebben’ met de laagste werkloosheidspercentages van de omgeving, maar om dan maar werklozen te gaan kweken... En hoe zien ze dat voor zich? Moeten we serieus een ethische discussie over klonen gaan voeren?

Uiteraard besef ik mij dat het hier om een wat ongelukkige geformuleerde titel ging. Onze buurgemeente is al jaren creatief bezig met het plaatsen van personen die een uitkering ontvangen in de hoop de drempel naar betaald werk te verkleinen. Een bloemenkwekerij is de volgende stap. Als eerste gemeente van de provincie stelde Vlagtwedde “Work First” in. Gezonde jonge mensen kunnen geen uitkering aanvragen zonder daarmee de verplichting tot studie of werk aan te gaan. Daarmee hadden ze op een gegeven moment ‘de bakken’ bijna leeg. Onder ChristenUnie-wethouder Warris werd tussen 2002 en 2006 ook in Stadskanaal veel energie gestoken in het verminderen van het aantal werklozen. Dat ging goed en tegenwoordig worden van die harde inspanningen nog de vruchten geplukt. De afgelopen periode is wethouder Duit op de ingeslagen weg doorgegaan en heeft daarvoor de steun van de raad gekregen.

Lastig blijft de invloed die je als overheid hebt. Een gemeente is erg afhankelijk van de economische ontwikkelingen. We moeten alle randvoorwaarden zo goed mogelijk hebben en vangnetten klaar. Dat lijkt nu behoorlijk het geval te zijn. Het blijft wel opletten dat de menselijke factor ook niet uit het oog verloren wordt.

Ik vond het bij het vorige stukje niet erg passend om tips te gaan geven over de ChristenUnie. Dat betekent dat er vandaag 5 op het programma staan!

ChristenUnie: Ideeën voor aanpak werkloosheid

ChristenUnie: Doen!

ChristenUnie: Work First

ChristenUnie: Op creatieve wijze hard werken