Minder wethouders

dinsdag 29 december 2009 16:07

og 64 dagen

Op de site van het Dagblad las ik dat de SP in de stad minder wethouders wil na de gemeenteraadsverkiezingen in maart. Dat soort dingen wordt vaker geroepen, maar niet vaak voorafgaand aan de verkiezingen.

Het aantal wethouders kan namelijk onderdeel van de onderhandelingen worden. De gemeente Stadskanaal heeft jarenlang 4 wethouders gehad: 2 van de PvdA en 2 van het CDA. In 2002 trad de ChristenUnie toe tot het college en heeft toen bedongen dat van elk van de drie deelnemende partijen maar één wethouder zou worden benoemd. De burgemeester kreeg toen ook een ruimere portefeuille.

Na de verkiezingen in 2006 heeft de PvdA haar winst weten te verzilveren met 2 wethoudersplekken. Het CDA kreeg er één. Om de één of andere reden moest en zou de VVD aanschuiven, hetgeen hen met de magere twee zeteltjes een 60%-wethouder opleverde. Onze eerste deeltijdwethouder was een feit. De ChristenUnie heeft destijds tegen de vierde wethouder gestemd. Met name om het feit dat we geenszins het idee hadden dat de werkzaamheden niet door drie voltijders gedaan zouden kunnen worden. De vier voorgaande jaren was het toch ook goed gegaan?

Voor de komende verkiezingen ligt alles weer open. Misschien keren we wel terug naar drie wethouders, misschien gaan we naar 5 parttimers... wie weet. Ik heb al van vier personen gehoord dat ze duidelijk de ambitie hebben om wethouder te worden. Het wordt dus dringen. Duidelijk is wel dat het er minimaal 2, en maximaal 5,5 fte verdeeld over 6 personen zullen komen. Dat schrijft de gemeentewet voor. Binnen die bandbreedte is er veel mogelijk. Hoe de verhouding ook wordt, ik hoop dat er tenminste één ChristenUnie-wethouder zal worden benoemd. Dat ligt grotendeels in uw handen!

ChristenUnie: draagt graag verantwoordelijkheid