Klaas Mol

maandag 04 januari 2010 21:02

Op 74-jarige leeftijd is op oudjaarsdag Klaas Mol overleden. Een vooraanstaand ChristenUnielid. In 2002 werd hij de eerste ChristenUnie-wethouder in de gemeente Vlagtwedde. Dat na een jarenlang raadslidmaatschap, waarbij hij als enige ChristenUnielid in de raad zat. Hij was een actief en hardwerkend lid van de partij die door zijn collega’s gewaardeerd werd, hetgeen onder andere in het wethouderschap tot uiting kwam. Geheel buiten zijn wil en invloed om klapte de coalitie, hetgeen hem zijn wethoudersschap kostte. Hij bleef daarna actief binnen Wedeka en de Seniorenraad.

Het jaar van die verkiezingen in 2002 trokken de kiesverenigingen van Stadskanaal en Vlagtwedde veel met elkaar op. Altijd ontmoetten we dan ook Klaas Mol. Ik kan me nog herinneren dat we bij hem thuis werden ontvangen voorafgaand aan een lange campagnedag. Die dag kwam Kars Veling, voorman van de landelijke ChristenUnie. We bezochten ook het industrieterrein Zuid-Groningen en Avebe en hielden vervolgens een verkiezingsavond.

Een aantal jaren geleden zag ik hem voor het laatst, op een ledenvergadering in Stadskanaal. In vragen en opmerkingen merkte je dat het hij er verstand van had en het lot van de ChristenUnie hem aan het hart ging. We zullen proberen zijn werk voort te zetten. Hij mag nu rusten.

vorige logs > 2010