Voorzit

dinsdag 05 januari 2010 22:42

Vandaag stond de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie op het programma. In het theater ontvangt het gemeentebestuur burgers en belangstellenden om de plannen voor het komende jaar te ontvouwen. Daarnaast is het een ultieme plek om de post-post-moderne volkssport van het netwerken te beoefenen.

Veel raadswerk vindt buiten de raadszaal plaats. Daarmee bedoel ik niet alleen de contacten met burgers en instellingen, maar ook als raadsleden onderling. In een goede verstandhouding wordt er meer naar elkaar geluisterd en de gemeente dus beter bestuurd. In die wetenschap is de traditie van de ‘voorzit’ ook ontstaan. Voorafgaand aan het openbare gedeelte in het theater vindt het nieuwjaarsdiner plaats van de raad, het college, communicatie en de griffie, en ook met partners. We hebben weer kunnen genieten van een heerlijk buffet.

Een aantal jaren geleden diende de VVD een motie in op de voorzit af te schaffen, omdat het misbruik van gemeenschapsgeld zou zijn. Die motie werd verworpen. Niet omdat de raadsleden zo op hun etentje gesteld zijn, maar vooral ook omdat de voorzit een goede manier is om elkaar even beter te leren kennen en de verhoudingen waar nodig te normaliseren. Msschien dat vanavond zelfs wel een nieuwe coalitie gesmeed is... helaas dat de afdeling communicatie niet bijdraagt aan een meerderheid.

ChristenUnie: spreekt en luistert

ChristenUnie: politici zijn net mensen

vorige logs > 2010