Stemwijzer

maandag 01 februari 2010 21:35

De partijen in de gemeente Stadskanaal hebben enige tijd geleden besloten niet mee te werken aan een lokale stemwijzer. Een combinatie van kosten en stemwijzer-ervaringen lagen daaraan ten grondslag. Het is erg moeilijk om op basis van een beperkt aantal gesloten vragen echt een gegronde keuze te maken. De nuance is zoek in een dergelijke stemwijzer en de onderwerpkeuze kan van invloed zijn op het uiteindelijk resultaat.

Neem bijvoorbeeld vier stellingen over de afgelopen periode:

De OZB moet jaarlijks met 2% stijgen (bovenop de indexering) Ja/Nee/Geen mening
Schoolzwemmen moet afgeschaft worden Ja/Nee/Geen mening
Straatverlichting in de buitengebieden mag grotendeels verwijderd worden Ja/Nee/Geen mening
De gemeente moet 1,5 miljoen steken in een recreatiepark in Stadskanaal-Noord Ja/Nee/Geen mening

Als u bij één of meerdere vragen overtuigd ‘Nee’ invulde, dan bent u alleen bij de ChristenUnie aan het juiste adres. Hoe verbazingwekkend misschien ook, maar in de eerste drie zaken stonden we oorspronkelijk zelfs alleen. De coalitiepartijen draaiden na hevige protesten vanuit de bevolking op het tweede en het derde onderdeel. De ChristenUnie is echter de enige partij die vier jaar lang vol gehouden heeft tegen belastingverhogingen te stemmen, simpelweg omdat die niet nodig zijn!

Maar u weet net als ik dat deze vier vragen maar een zeer beperkt beeld geeft van alle beslissingen die genomen zijn. Daarbij komt dat u ook moet gaan stemmen over de zaken die zúllen gaan spelen de komende vier jaren. En resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Ze geven wel te denken en het karakter van partijen verander je niet zo snel!

Misschien dat we in plaats van een stemwijzer een variant op de financiële bijsluiter uit moeten gaan geven. De ChristenUnie is dan de partij die in zo’n politieke bijsluiter als zeer waardevast gezien kan worden. De beste investering die u met een stem kunt doen. Zekerheid over koers en uitgangspunten. Stabiel. Dat zijn we.

ChristenUnie: Uiterst zeker

vorige logs > 2010