Nedersaksenlijn goede investering

275456169_285758810349248_4233101017918144223_n.jpegwoensdag 09 maart 2022 13:09

Ons meest ervaren raadslid en kandidaat-wethouder Ingrid Sterenborg pleitte ongeveer 20 jaar geleden al voor een goede spoorverbinding van en naar Stadskanaal. En het liefst door naar Emmen.
Al een aantal jaren geleden kwam er een positief besluit, de spoorverbinding vanuit Veendam wordt doorgetrokken naar Stadskanaal. De eerste treinen zouden dan gaan rijden in 2025.
En nu blijkt dat ook de Nedersaksenlijn onverwacht goed uit een onderzoek komt die het rijk heeft laten doen.
Dat is goed nieuws!
De uitkomst van het onderzoek 'Bouwstenen voor een Deltaplan voor het Noorden' geeft aan dat het doortrekken van de spoorverbinding vanuit Groningen via Veendam naar Stadskanaal en dan door naar Emmen en Enschede, bevolkingskrimp kan tegengaan en een echte impuls is voor de sociaaleconomische ontwikkeling.
De maatschappelijke baten en lasten vallen onverwacht positief uit, dit in tegenstelling tot de Lelylijn.
De Nedersaksenlijn is niet alleen belangrijk om stedelijke kernen in Oost-Nederland te verbinden, maar brengt ook het belangrijke Duitsland voor Noord-Nederland dichterbij.