Grondbeleid
dinsdag 25 september 2007 Nota grondbeleid gemeente Stadskanaal; raadsvergadering 24 september 2007, bijdrage: Hans Wubs
Inleiding: De Ommelander Rekenkamer geeft inderdaad aan dat de raad over voldoende informatie beschikt om zijn kaderstellende en controlerende taak, m.b.t. het grondbeleid, te vervullen. Maar verbetering geeft de rekenkamer ook aan.
Visie
1.1 Typering huidige grondbeleid:
Een goede weergave, hoewel situatief niet veel zegt. Het is altijd in een situatie of door een situatie, al dan niet zelf bewerkstelligd. Maar deze typering positief beschouwd, lijkt het ons goed om de huidige situaties breed te bezien en dan kan het mogelijk zijn dat bepaalde uitbreidingen van bouwlocaties nog extra getemporiseerd moeten worden. Maar ook zou het kunnen betekenen dat er afgeweken wordt van de vastgestelde grondprijs
1.2
Duidelijk uitgewerkt. Voorlopig geen nieuwe uitbreiding nodig.
Baatbelasting maakt plaats voor exploitatiebijdrage.
Bladz. 4 middenin: revitalisering van leegstaande bedrijflocaties: Bij sanering lijkt het ons wenselijk om het kostenverhaal aan de raad voor te leggen.
1.3
Mee eens; grondexploitatie financieel gezond houden.
Instrumenten
2.1 Strategische aankopen, voor wat ons betreft hoeft de slagvaardigheid van strategische aankopen, in de meeste gevallen, niet te verdwijnen als de raad eerst toestemming moet geven. En als er zulke aankopen zijn gedaan, kunnen wij ons wel stil houden, maar verwacht niet dat het niet bekend zal worden.
Maar om de slagvaardigheid niet te frustreren lijkt ons het voorgestelde bedrag van 1 (één) milj. zeker voldoende. Wel dienen de fractievoorzitters direct na genoemde aankopen te worden geïnformeerd.
De voorgestelde punten (4) blz.8 in de paragraaf Grondbeleid, aangaande de omvang van het strategisch bezit, op te nemen, is een prima zaak.
2.4
Gronduitgifte
Wat betreft de fractie van de ChristenUnie hoeft er niet extra gestuurd worden op erfpacht.
Bijlage 3: Welke grondprijsmethodiek er gehanteerd moet worden zal wellicht per geval bekeken moeten worden Wel willen wij opmerken dat, naar ons oordeel, bij de zgn. Tender/ openbare aanbesteding tot winstmaximalisatie leidt, nog wel vraagtekens te zetten zijn.
Met u zijn ook wij benieuwd of een exploitatieverordening toegevoegde waarde heeft. (blz. 11)
Blz. 15 Nawoord
De ChristenUnie vindt het wenselijk dat “Besluit tot oprichting of deelneming in een privaatrechtelijke rechtspersoon” aan de raad wordt voorgelegd tot besluitvorming.
3. Organisatie, Informatievoorziening en Financiën
Blz. 30. tweede alinea; bestemmingsplan afwijkt van een bestemmingsplan? Dat wordt moeilijk.
Bijlage 4 grondexploitatiewet
Kopers betalen een exploitatiebijdrage bij verstrekken van de bouwvergunning Dit moet niet veel afwijken van de huidige berekening van de gemaakte kosten in de m2 prijs. Bij een exploitatiebijdrage denken wij veel meer aan projecten zoals herstructurering en revitalisering.
Wellicht wordt dit ook bedoeld omdat belanghebbenden beroep kunnen instellen.
De regels met betrekking tot locatie-eisen in het exploitatieplan hebben rechtstreekse werking.
Zij gelden voor eenieder. Daarom ook een verbodsbepaling. Dit kan echter leiden tot een zelf omgehangen strop als blijkt dat de locatie-eisen moeten worden aangepast ( blz. 31).
Bijlage 2
Handreiking grondbeleid
Verantwoording van het grondbeleid blz 10 met figuur 3 en bladzijde 14 in kaart brengen risico’s
Een rapportage zoals hier aangegeven lijkt ons een goede.
Hierdoor wordt de raad beter geïnformeerd en zijn de risico’s welke men aangegaan beter in beeld.
Tot slot Blz 34 nota grondbeleid.
De realisatie van particulier opdrachtgeverschap blijft ver achter bij de rijksdoelstellingen.
Het wetsvoorstel maakt het mogelijk om eisen voor woningbouwcategorieën op te nemen in het bestemmingsplan
Wij dringen er daarom op aan dat zogauw als mogelijk dit in bestemmingplan op te nemen.
Ook huidige particuliere mogelijkheden mogen geen hinder hebben van de nog te ontwikkelen uitbreidingsplannen.
Dank u.
Voor de volledige nota grondbeleid van de gemeente kunt u u hier klikken..