Stil

dossiersvrijdag 11 april 2008

Nabeschouwing raadsvergadering 31 maart 2008

De raadsvergadering op 31 maart was een veelzijdige met een uitgebreide agenda. Daar waar we het meestal moeten doen met maar enkele punten, en vaak ook nog zonder debat, waren er nu 7 onderwerpen te bespreken. Het gezondheidsbeleid werd op verzoek van de PvdA en het CDA afgevoerd van de agenda om op een later moment te worden behandeld.

Wij roepen al een tijdje, dat het verdacht stil is vanuit het college. De vergaderingen zijn vaak kort en worden soms zelfs afgelast (3 vergaderingen in 2007, dat is 17%). Het college is - terecht - druk met de wijkaanpak, maar verder komen er weinig grote beleidsplannen naar buiten. En als ze komen zijn ze vaak (te) laat en in erg grote lijnen opgesteld - is dat kaderstelling of is dat onvolledigheid?! Soms blijken ze (te) weinig doorgesproken met belanghebbende burgers of organisaties. Tekenend voor dit fenomeen is dat het laatste stuk van de avond dan ook niet door het college en ambtenaren werd voorbereid, maar door 2 raadsfracties, het CDA en de VVD. De partijen kwamen samen met een ‘motie vreemd aan de orde van de dag' waarin zij het college verzochten om met een beleidsnota te komen hoe de alcoholproblematiek, en vooral het gebruik op jonge leeftijd, in te perken. Daarbij voegden zij een plan van aanpak van enkele Groningse gemeenten. Het leek ons een goed voorstel en we hopen dat het college met een goede uitwerking komt. Ingrid Sterenborg merkte namens de ChristenUnie op dat de gemeente hierin een voorbeeldfunctie heeft en dat het schenken van alcohol op het gemeentehuis, bijvoorbeeld na afloop van vergaderingen, misschien ook weer te heroverwegen is. Dit was ooit afgeschaft, maar is er langzamerhand weer ingeslopen.

Anderhalf uur eerder leverde de ingekomen stukkenlijst al het nodige debat op. De Oude Burgemeester Lieseschool wordt verkocht, en voor alle gebruikers, op één na, is een alternatief gevonden. Er lagen twee tegenstrijdige verklaringen vanuit de laatste organisatie, DGO. Deze vereniging gaf eerst aan zich op te heffen en daardoor geen huisvesting te behoeven en later dat het zich in de steek gelaten voelde door de gemeente en graag gehuisvest wil worden. Hoewel de toon van de laatste brief, zeker na de eerste, niet gewaardeerd werd door de meeste raadsfracties leefde toch het gevoel dat er naar een oplossing gezocht zou moeten worden door de wethouder. Deze gaf aan dat hij de eerste stap gezet had en nu in afwachting is van DGO.

Vervolgens werd er opiniërend gesproken over de knelpunten die door het Randgroepjongerenwerk werden opgemerkt en de reactie van het college daarop. Okko Dijkstra sprak namens de ChristenUnie onze zorg uit over de fikse stijging van jongeren die met één en vaak meerdere problematieken te maken krijgen. We hebben het hier over bijvoorbeeld drank, drugs en daaraanverwante problematiek en rechtsextremisme. De voornaamste vraag die gesteld werd, is wat het college hieraan denkt te gaan doen. Er is aandacht voor, hetgeen de eerste stap is, en er worden enkele projecten voor opgestart. We zullen dit nauwlettend in de gaten moeten houden.

Het eerste stuk waarover een besluit genomen diende te worden was een starterslening voor mensen die een eerste huis willen kopen binnen onze gemeente. Er wordt 3 ton beschikbaar gesteld die verdubbeld wordt door het ministerie waarmee leningen verstrekt kunnen worden aan starters. Dit geldt voor alle mogelijke kopers die een eerste huis kopen in Stadskanaal tot een maximaal aankoopbedrag van 180.000 euro. Net als bij het alcoholmatigingsbeleid kwam dit idee ook niet uit de koker van het college, maar was het aangedragen door de fractie van de VVD die gelezen had over een soortgelijk project in de gemeente Helmond. Daar was het project niet geheel positief afgerond, met name door onbekendheid van makelaars en hypotheekverstrekkers met dit project. Daar werd dus door de ChristenUnie en andere fracties nog extra aandacht voor gevraagd.

Ik mocht zelf vervolgens het woord voeren over twee onderwerpen. Eerst over het Accommodatie- en Voorzieningenbeleid. Het betrof een nota waar eerder al opiniërend over gesproken was. Ik heb toentertijd al een groot aantal voorstellen naar voren gebracht. Enkelen daarvan waren in de uiteindelijke nota meegenomen. De belangrijkste ideeën die ik gemist had heb ik nogmaals naar voren gebracht. Dit betrof onder andere de kleine onrechtvaardigheid dat het sociaal culturele tarief een vast tarief is, onafhankelijk van de staat van een gebouw, de inrichting en de aanwezige voorzieningen.Het college is echter van mening dat dit teveel extra werk op zou leveren om hier differentiatie in aan te brengen. Daarnaast heb ik naar voren gebracht dat wij het geheel graag in een integraal plan zouden zien, zodat bijvoorbeeld de spreiding van voorzieningen en de nog op de plank liggende taakstellende bezuiniging van €50.000 beter in beeld gehouden kunnen worden. Wat betreft dat laatste deed de wethouder een positieve toezegging.

Over de OV-kaart voor leerlingen in het beroepsonderwijs viel niet zoveel te zeggen. We hebben er geen bezwaar tegen. Een jaar geleden heeft de raad van Pekela een motie aangenomen waarin verzocht werd aan de provincie om dit te onderzoeken en aan andere gemeenten om dit verzoek te steunen. Hier heeft Stadskanaal even mee gewacht tot de eerste reactie van de provincie bekend was. Deze wacht echter eerst weer landelijke ontwikkelingen af. Vandaar dat wij een jaar later alsnog de steunbetuiging richting Pekela en Provincie sturen in de hoop dat dat de ontwikkelingen zal versnellen.

Nadat het voornoemde alcoholmatigingsbeleid ook nog behandeld was, was het tijd voor de voorzitter om met enige schroom de nog niet alcoholvrije nazit aan te kondigen.

Johan Hamster

« Terug