Kilometerheffing
Nog 109 dagen
Vandaag is in de landelijke media uitgebreid aandacht voor de overeenstemming die het kabinet zou hebben bereikt over de kilometerheffing. De NOS meldt ook bedragen. Ik sta een beetje dubbel in de discussie. Mooi dat de ChristenUnie samen met de coalitiepartners eindelijk overeenstemming krijgt over iets dat al jarenlang niet voor elkaar gebokst kon worden door voorgaande regeringen. Het lijkt mij ook een middel om mensen ´uit de auto te krijgen´. Indien mensen per kilometer moeten gaan betalen lijkt mij de kans groot dat mensen voor kortere ritjes eerder de fiets pakken. Carpoolen en Openbaar Vervoer wordt ook weer een stukje aantrekkelijker. Het gaat dus beter worden voor het milieu.
Toch denk ik dat het idee niet helemaal goed is. Je raakt namelijk met name mensen in de buitengebieden van Nederland. In de buitengebieden in het algemeen, maar ook mensen in minder dicht bevolkte gebieden. In een plattelandsgebied zijn de ´afstanden groter´. In de Randstad zijn de verschillende kernen, en dus ook de voorzieningen op kortere afstand van elkaar te vinden. Daarnaast hebben mensen in onze omgeving niet eens de keuze om de trein of de metro te nemen. Busvervoer is ook niet helemaal sluitend. Mensen in onze omgeving zijn dus meer gebonden aan hun auto. Ik denk toch dat het een tekortkoming is aan de wetgeving als hier niet een bepaalde verrekeningsfactor voor wordt toegepast.
ChristenUnie: Regioperspectief
ChristenUnie: Daadkracht