reactie op de voorjaarsnota 2003
maandag 26 mei 2003
Maandag 26 mei is de Voorjaarsnota in de Raad behandeld. Hieronder volgt de reactie van de ChristenUnie.
"Geachte voorzitter, dames en heren,
Als we eerst in grote lijnen iets over de voorjaarsnota willen zeggen, hebben we naast veel goede constateringen toch ook de neiging om de alarmbel te laten rinkelen.
Geachte voorzitter, dames en heren,
I - ALGEMEEN
A. Financiële Beschouwingen
Als we eerst in grote lijnen iets over de voorjaarsnota willen zeggen, hebben we naast veel goede constateringen toch ook de neiging om de alarmbel te laten rinkelen. Wat we bedoelen is het volgende: medio vorig jaar waren de verwachtingen eerst nogal somber, laatste schijf sterk negatief, toen kwam opeens een grote meevaller van het rijk van ruim €600.000 structureel. De laatste schijf werd nu bijna €300.000 positief. Dit voorjaar weer een meevaller van ruim €200.000 structureel. Eveneens afkomstig van het Rijk. De laatste schijf van 2007 kwam daardoor op ruim €500.000 positief. Iedereen blij. En wat gaan we nu doen?
We gaan op een rij zetten wat voor wensen we allemaal hebben. Alles opgeteld zou dat een bedrag van ca. €1,3 miljoen in 2007 aan structurele lasten worden.
Dat wordt toch wel te gek, dus er wordt het een en ander geschrapt, waardoor de totale structurele lasten als gevolg van de wensen, voorgesteld door het college, teruggebracht worden tot €680.000 in 2007, maar zoveel geld is er niet. We komen daarvoor €160.000 tekort en wat doen we vervolgens: de OZB omhoog, waarmee we in 2007 weer ‘op nul’ zouden uitkomen. We vragen ons af of dit een goed financieel beleid is; wij denken van niet. Het college gaat er van uit dat uitkeringen van het Rijk vanuit het gemeentefonds de komende jaren voor ons gelijk zullen blijven en dat is maar zeer de vraag gezien de te verwachten grote bezuinigingen door het Rijk. Bovendien vinden wij een extra verhoging van de OZB niet juist, gezien de nog steeds zwakkere sociale structuur van onze gemeente. Daarbij komt dat voor onze burgers de kosten voor afvalverwerking ook gemiddeld met €14 zullen stijgen. De trendmatige verhoging van 3% zou niet overschreden moeten worden. Overigens licht een trendmatige verhoging van 3% al boven de verwachte inflatiecorrectie.
Vervolgens voorzitter, willen we de voorjaarsnota volgen door hoofdstuksgewijs enkele vragen en opmerkingen te plaatsen.
B. Ombuigingsplan Begroting
U geeft aan een onderzoek te willen doen naar besparingen op het onderhoud van begraafplaatsen door het afstoten van beheer en onderhoud richting uitvaartverenigingen. Wij vragen ons af of dit zinvol en efficiënt is. Graag willen wij onderstrepen dat dit ook in de toekomst zorgvuldig uitgevoerd moet blijven worden maar ook betaalbaar moet blijven voor de nabestaanden.
C. Risico’s en ontwikkelingen
Uw beschouwing dat de algemene uitkering telkens weer meevalt en voor onze gemeente op nul wordt gesteld achten wij nogal optimistisch, zoals wij eerder al hebben aangegeven.
Wij vragen ons af waarom het college geen geld gereserveerd heeft voor de afrekening bodemsaneringsgelden van de provincie, waarvan het voorzienbaar was, dat die te zijner tijd op ons af zou komen. Misschien kunt u ons daarover inlichten.
Wat betreft het BTW-fonds deelt u mee dat er waarschijnlijk een nadeel zal ontstaan. Zou het dan niet handig zijn om daar nu alvast rekening mee te houden?
De rente is de laatste tijd sterk aan het dalen. Dat is zeker een voordeel als je geld wilt lenen, maar de gemeente heeft ook grote bedragen uitstaan. Zijn de mogelijke negatieve consequenties voor de gemeente al te overzien?
Brengt de overname van het Pagecentrum door de Stichting Christelijke Gemeente Nederland nog financiële risico’s met zich mee, bijvoorbeeld door wijzigingen van de infrastructurele voorzieningen in de omgeving.
II - BELEIDSINVENTARISATIE
A. Beleidswensen
In dit hoofdstuk geeft u een overzicht van alle wensen die er leven, al met al een respectabele lijst. Vervolgens doet u een voorstel voor het al dan niet honoreren van die wensen.
Met het bestuur van het Streekhistorisch Centrum moet nog een gesprek volgen. Is het verstandig om daarop vooruitlopend, de subsidie nu al vast te stellen?
B. Beleidsvoornemens
Uw voorstel beleidsvoornemens leidt tot een verhoging van de structurele lasten met €681.000. Weliswaar is dit aanmerkelijk lager dan de som van alle beleidswensen, maar ons inziens moet dit bedrag wel omlaag bijgesteld worden om de noodzaak van de extra verhoging van de OZB van 1% te voorkomen.
Wij verzoeken het college nog eens alles in het werk te stellen om de structurele lasten van het masterplan centrum Stadskanaal verder omlaag te brengen. Dit zou kunnen door herziening, versobering en/of temporisering.
Zijn er mogelijkheden om extra financiële ruimte te creëren door het niet opvullen van vacatures in het ambtelijk apparaat die ontstaan door natuurlijk verloop? Hierbij kan ook een versneld onderzoek naar de samenvoeging van Stadskanaal-buiten en Stadskanaal-binnen mogelijk leiden tot aanzienlijke besparingen.
Er wordt €55.000 uitgetrokken voor de verhuizing van ambtenaren naar het bedrijfsverzamelgebouw. Dit valt te verantwoorden als de ruimte in het gemeentehuis nodig is, maar anders lijken de kosten naar onze mening onverantwoord hoog.
De kosten van de lokale rekenkamer worden als incidentele besteding aangemerkt. Bent u het met ons eens dat deze kosten een structureel karakter hebben?
In het kader van de revitalisering bedrijventerreinen bent u voornemens om als eerste bijdrage €500.000 van het voordelig saldo 2002 hiervoor te bestemmen. Kunt u aangeven of dit onze totale bijdrage is of dat er in de komende jaren nog meer bijdragen hiervoor nodig zullen zijn? Overigens schrijft u in uw nagezonden verslag van de technische vergadering voorjaarsnota dat het overschot, nu groot €480.000, vrij te bestemmen is.
Uw voorstel omtrent formatie Schoolbestuurlijke Zaken ontlokt bij ons de vraag of een uitgave van €60.000 noodzakelijk is, vanwege mogelijke hernieuwde samenwerking tussen enkele gemeenten.
In de beleidswensen noemt naar aanleiding van de bibliotheek u een oppervlakte van 2344 m2 als noodzakelijk. Wij vinden het merkwaardig dat u ten opzichte van de beleidswensen in uw voorstel teruggaat naar 1948 m2. Moeten wij hierbij vervolgens denken aan bruto of netto oppervlakte? Voorts vragen wij ons af of er rekening gehouden is met Arbo-eisen en de voorzieningen die voor een moderne bibliotheek onmisbaar zijn. Is het college er zeker van dat het Noorderpoortcollege nog steeds in beeld is voor een gezamenlijke nieuwbouw met een bibliotheek? Het belang van een goede bibliotheek willen wij hierbij ook nog eens extra onderstrepen.
In uw voorstel neemt u helemaal niets mee voor de uitvoering van ‘scenario twee’ van het integraal huisvestingsplan, dat wil zeggen voor onderwijskundige voorzieningen. Wij betreuren dat ten zeerste. Wij achten het van groot belang dat u hiervoor toch nog geld reserveert.
III - BEDRIJFSVOERING
Er worden aanzienlijke bedragen uitgegeven aan vervangingskosten bij ziekte. Is het niet aan te bevelen in de toekomst in de begroting rekening te houden met een meer reëel percentage voor vervanging bij ziekte. Overigens constateren we met genoegen dat het percentage de laatste jaren aan het dalen is. We hopen dat deze trend in de toekomst doorzet.
IV - BELEIDSBEGROTING 2003
Wat de bijdrage aan de VGG betreft, blijven we het vreemd vinden dat ondanks de verhoging van de bijdrage van de overige gemeenten, Stadskanaal relatief te veel blijft betalen aan de VGG. We verwachten dat in de nabije toekomst de kosten evenredig over de gemeenten worden versleuteld.
Omdat momenteel slechts 1 van de 6 stadswachtplaatsen ingevuld is, doet u een voorstel de rest van het geld te besteden aan het opzetten van integraal veiligheidsbeleid. Eenmalig zou dit inderdaad kunnen. Voor de toekomst lijkt het ons echter zeer gewenst dat er 6 stadswachten daadwerkelijk actief zijn in onze gemeente.
Het belang van gesubsidieerde arbeid wordt door ons onderschreven. U schrijft dat bij ongewijzigd beleid een tekort zou ontstaan van ca. €362.500. Wij vragen ons af hoe dit tekort is verwerkt in de meerjarenraming. Overigens wachten wij met belangstelling uw voorstellen in juni ter zake af.
VII - PROGRAMMA’S
Wij kunnen ons vinden in de genoemde indeling in Programma’s. Uiteraard moet de concrete invulling hiervan nog gedetailleerd plaatsvinden bij de opstelling van de programmabegroting.
De extra paragraaf ‘gebiedsgericht’ lijkt ons enigszins een vreemde eend in de bijt. Bovendien is het de vraag of deze paragraaf nog relevant is in verband met de door u toegezegde evaluatie over het al dan niet in stand houden van de twee diensten.
TENSLOTTE
De voorstellen die we verder niet specifiek benoemd hebben, kunnen over het algemeen onze goedkeuring wegdragen. Wij hopen met onze voorstellen een bijdrage te hebben geleverd aan het aangeven van kaders, waar de komende begroting op gebaseerd kan worden. Wij wensen het college bij hun verdere werkzaamheden veel wijsheid toe en bovenal Gods onmisbare zegen.