Nabeschouwingen raadsvergadering 23-9-2013.

maandag 07 oktober 2013

Een vergadering waar het gaat over o.a.: veel ingekomen stukken, het raadslid Idema van de SP wordt geïnstalleerd en het verder gaat over het Wmo-beleidsplan, begroting Wedeka, politie-inzet 2014 en over de Veiligheids- en Gezondheidsregio Groningen.

Algemeen.
Het nieuwe raadslid Idema , wordt na de installatie gefeliciteerd door de raadsleden en door de gasten op de publieke tribune De heer Boen  is de nieuwe fractievoorzitter van de PvdA sinds vandaag, omdat de heer Kanter ermee stopt, terwijl de burgemeester  de traktatie verzorgt  vanwege telefoonlawaai  tijdens een vorige raadsvergadering .

Van de 27  ingekomen stukken wordt er erg  lang  gesproken over de stankoverlast van de biovergister.  Er wordt gewerkt aan een oplossing voor 1 december volgens de wethouder.

Bij  ingekomen stuk 12 ,gaat het over de wijze waarop gemeenten omgaan met de tegenprestatie wanneer iemand in de bijstand zit. Naar aanleiding van een korte discussie stelt fractievoorzitter Sterenborg van de ChristenUnie voor om deze brief  te betrekken  bij een vergadering ,die gaat over de werkgelegenheid. Wethouder van der Kolk stemt daarin toe. Hij zegt toe dit punt te bespreken met de raad op 14 oktober waar het gaat over de participatiewetgeving.

Ook de beantwoording bij  de schriftelijke beantwoording  van het college met vragen van raadslid Kanter over bijzondere bijstand wordt nogal lang  stilgestaan. Dit punt komt nog een keer terug bij  de vergadering over het minimabeleid.

Agendapunt 13  over het  vaststellen van het  Wmo-beleidplan  gemeente Stadskanaal 2013-2017 ”De kracht van verbinden“
De PvdA, het CDA  het GBS, de SP en de VVD hebben inbreng  op dit agendapunt.

Raadslid Okko Dijkstra van de ChristenUnie zegt hierover o.a.

“Dank u wel voorzitter. In dit Wmo-beleidsplan 2013-2017 ligt het accent voornamelijk op de  eigen verantwoordelijkheid, zelfredzaamheid en de komende veranderingen in het sociale domein. Er wordt door u  in dit beleidsplan  geanticipeerd  op de voornemens van het kabinet, waar het meer gaat om ondersteuning op maat, gericht op individuele wensen en behoeften, maar dan wel zelfredzaamheid en meedoen als uitgangspunt.

Het vierjarig beleidsplan is een verplichting, die we vanavond mogen vaststellen. De ChristenUnie  is tevreden over de tijdige inschakeling  van de participatieraad. Vooral  het constructief  meenemen van deze raad  en het  verwerken  van hun adviezen in het plan  heeft geresulteerd  in een goed Wmo-beleidsplan.

In de reactienota wordt gesproken over  het opstellen van een communicatieplan als onderdeel van de toekomstige decentralisaties, om zo  in  blijvend de dialoog  met de inwoners aan te gaan. Dit lijkt ons een voorwaarde om onduidelijkheden  te voorkomen in de informatievoorziening over de nieuwe manier van werken.

Goed om te horen  na een opmerking van de heer Plieger in het antwoord van de wethouder, dat er nog een rapportage over meetbare indicatoren met de raad zal worden gecommuniceerd ,zodat de implementatie van “De Kanteling” voortvarend kan worden uitgerold over de hele gemeente.

 Een  onderzoek  van TNS Nipo heeft  uitgewezen, dat  de bereidheid van mensen  om taken  over te nemen in   arme wijken waar de inwoners weinig onderling contact hebben minder is. In deze wijken zijn de inwoners , het minst bereid zijn zich in te zetten voor de buren en hun leefomgeving. Verder blijkt uit dit onderzoek, dat de helft van de “welgestelde passieven ” vaak relatief jong met goede banen” in alle drukte en ambitie zijn ze opvallend weinig bereid om iets te doen voor anderen” aldus de onderzoekers.

Betekent  dit dat de burgerkracht ook  in onze gemeente niet overal  gelijk is? Bij het uitrollen over de gemeente  in de diverse wijken en dorpen is het daarom belangrijk, dat er zoveel mogelijk mensen worden betrokken. Een wijkraad of dorpsraad moet breed worden  gedragen  door  actieve burgers in hun wijk of dorp. Op deze manier zal  er hopelijk een flinke kostenreductie bereikt kunnen worden bij de Wmo uitgaven in “de Kanteling”

We  zien met belangstelling het uitvoeringsprogramma  van het beleidsplan tegemoet en vinden het een goede zaak, dat het college jaarlijks verantwoording aflegt en dat ook de Wmo-benchmark en een klanttevredenheidsonderzoek   deel uitmaakt van die verantwoording, zodat we als raad betrokken blijven bij de uitvoering.

Verder wenst   de ChristenUnie de wethouder en het ambtelijk apparaat  veel  wijsheid, werkkracht, inzicht en moed  toe om  dit beleidsplan waarbij de burgers actiever worden binnen de eigen lokale gemeenschap, uit te voeren”

Wethouder van der Kolk is blij met de complimenten voor de ambtenaren en de inbreng van  de participatieraad. Communicatie vindt hij inderdaad belangrijk. Ook  met de wijkraden en de participatieraad  blijft goede communicatie belangrijk. U zult steeds goed worden geïnformeerd. De kanteling moet wel wat opleveren. De raad zal steeds worden bijgepraat .De raad krijgt de informatie over het uitvoeringsprogramma. Sociale cohesie in buurten en dorpen willen we versterken.

In de volgende termijn geeft  het raadslid Okko Dijkstra aan, dat hij nog geen antwoord heeft gehad over het TNS Nipo onderzoek over het verschil in de burgerkracht. Dijkstra: ”Kunt u daar iets over zeggen ook in verband met de kanteling. Die Pilot loopt nu en de bedoeling is dat het wordt uitgerold over de hele gemeente en dat staat of valt met die eigen kracht Kunt u daar nog iets over zeggen?

Van der Kolk: ”TNS NIPO heeft inderdaad onderzoek gedaan ook naar aanleiding van de troonrede waaruit blijkt dat  de burgerkracht  per wijk heel verschillend is. Dat betekent dat het spaarzame geld wat beschikbaar is op de goede plek terecht moet komen. Dat is met name van toepassing  in kwetsbare wijken waar mensen onvoldoende collectieve kracht kunnen ontwikkelen. En dat  op heel veel plekken in Nederland ,maar dat geldt ook in Stadskanaal. Ze zullen zich in die wijken onvoldoende ondersteund weten. En dat moet je ondersteunen vanuit  het principe, dat iedereen die zorg nodig heeft die zorg ook krijgt. Dat betekent ook ,dat je individuele voorzieningen moet verstrekken, daar waar dat nodig is. Maar dat betekent ook en dat is een vraag voor het rijk, dat het geld daar terecht komt waar de wijken kwetsbaarder zijn en waar de eigen kracht niet zomaar te mobiliseren valt. Ik herkende  me wel in de resultaten van het onderzoek. En t.a.v. de betrokkenheid van lokale organisaties CJGV, passend onderwijs , dat heeft daar alles mee te maken. Ook de banden met het onderwijs zullen heel erg sterk moeten worden ontwikkeld. Daar waar het gaat om kinderen, die in Multi probleemgezinnen opgroeien en wonen. In die zin moeten die lijnen, daarbij kijk ik ook wethouder Hamster aan, vanuit de jeugdzorg ook heel   goed geregeld  worden”

Agendapunt 13: conceptbegroting 2014 Wedeka
Bijna alle fracties doen deze keer een duit in het zakje. Vooral de onzekerheid over de plannen in de toekomst wordt door iedereen benadrukt. Ook de bijzondere omstandigheden van deze regio komen aan de orde. Over het exploitatietekort zijn zorgen vooral in de toekomst . We hebben er geen grip op. Ook het kenbaar maken van de zorgelijke situatie van onze regio aan onze afgevaardigden in de Kamer wordt door alle fracties benadrukt.

Raadslid van Beek van de ChristenUnie zegt over dit agendapunt o.a.:” Hoe langer of het duurt voor je aan de beurt bent hoe makkelijker of het wordt. Om maar gelijk even  met de deur in huis te vallen t.a.v.de heer Borgesius. Ik denk ,dat het juist goed is om inzichtelijk te maken dat je een   meerjarenraming hebt  zodat je weet waar je als gemeente aan toe bent, waaruit duidelijk blijkt hoeveel miljoen je  als gemeente moet bijdragen in de toekomst, ondanks alle onzekerheid. Dat ben ik best met u eens. Maar ik denk, dat het goed is wanneer je dat kenbaar maakt, dan komt het wat beter over dan. Het gaat allemaal wel goed dit jaar en laat het maar zo en dan zien we het wel. Ik denk, dat dat wat struisvogelpolitiek is. Dat gebeurt ook in Den Haag met deze regeringspartijen.

Even ten aanzien van de oproep van het CDA om aan de landelijke partijleidingen kenbaar te maken  hoe onze regionale situatie is. Zoals u weet hebben we in juni de heer Slob hier al op bezoek gehad bij de Wedeka.  Daar hebben we alles meegedeeld en de problemen onder de aandacht gebracht van onze regio. Daarbij was ook iemand aanwezig van de provincie van de ChristenUnie en daar is uit voortgekomen, dat er een overleg is geweest om een risicoparagraaf op te nemen.

Aan de andere kant begrijp ik niet zo goed, waar we allemaal over praten, want het is eigenlijk niets anders dan vorig jaar. Toen moesten we ook onze gevoelens kenbaar maken. We gaan door op de oude voet totdat alles duidelijk is en ik denk dat u niet anders kunt en dat de Wedeka niet anders kan dan zoals het nu voor ons ligt:”

In het antwoord van wethouder van der Kolk, komt naar voren dat het risico van de bezuinigingen reëel is. De werkgeverslasten zijn ook fors, waaronder het pensioenrisico en het  laatste risico is de nieuwe participatiewet, die nog op ons afkomt. We hopen op een speciale behandeling voor ons gebied. De reguliere arbeidsmarkt heeft onvoldoende absorptievermogen in onze regio. We hopen op een speciale behandeling. Er is overleg geweest met G. S.  en daar is een meerjarenraming verplicht.

Agendapunt 15:lokale prioriteiten politie inzet 2014.
De SP ,de ChristenUnie, de VVD en het CDA voeren hierover kort het woord en stemmen in met het voorstel.

De ChristenUnie, bij monde van  raadslid Bert van Beek zei hierover : ”Ja dank u wel voorzitter. Ik zal het kort houden, want we zijn al wat laat vanavond. Ik denk ,dat het goed is dat we weer een avond gehad hebben zoals we gehad hebben in juni in Bellingwedde. Wij vragen ook om een voortzetting om dit jaarlijks te blijven doen, waarin we de prioriteiten met z’n allen kunnen vaststellen, zodat het allemaal doorgang kan vinden. Wij gaan akkoord met de punten ,die genoemd zijn. Dank u wel”

De burgemeester Boukje  Galama  beaamt ,dat we een goede gezamenlijke avond hebben gehad in juni in Bellingwedde, waar inderdaad gesproken is over de lokale prioriteiten die ook aansluiten bij de landelijke prioriteiten. Galama:” Er is een lichte toename van het gebruik van drugs en we zijn van plan om daar een pilot voor op te zetten om het  preventief zo mogelijk terug te dringen. We willen inzicht krijgen waardoor het  gebruik stijgt, wat daarvan de oorzaak is en of het te maken heeft met de meer complexe situatie in een gezin of in de omgeving.

Van Beek raadslid ChristenUnie :”Ik  had nog gevraagd of we weer zo’n avond krijgen met de politie zoals in Juni. Galama :”We zijn het al gewend en ik zou het u niet durven ontnemen.”

Agendapunt 16 :Jaarverslag en jaarrekening 2012,actualisatie begroting 2013 en beleidsbegroting 2014 van de Veiligheids- en Gezondheidsregio Groningen(V&GR)
De ChristenUnie, de VVD en het CDA hebben hierover hun inbreng

Fractievoorzitter Ingrid Sterenborg  zegt: ”Ik kan wel  instemmen met de beslispunten. We hebben ook de onderliggende stukken bekeken en daar viel ons op bij de memo regionalisering van de brandweer, dat de Veiligheidsregio  nog 40 vacatures heeft te vervullen. Heeft het ook gevolgen wanneer deze niet ingevuld worden voor het functioneren en wat betekent dit voor Stadskanaal. Mag die dan 1,67 fte invullen en wat voor consequenties heeft dat op het ambtelijk apparaat?”

Burgemeester Galama  geeft aan, dat  het een dossier is wel dat de nodige impact heeft gehad. “We verwachten mevrouw Sterenborg, dat deze 40 vacatures worden opgevuld uit de 23 gemeenten, daar waar het kan, waardoor wij voorkomen, dat ze niet extern moeten worden ingevuld waardoor de frictiekosten voor gemeenten alleen maar hoger zouden worden. Onze 1,67 fte zouden we in kunnen brengen, dat zou betekenen dat we mensen uit onze eigen organisatie daar naar toe zouden kunnen bewegen en dat daarmee eventuele frictiekosten zouden kunnen afnemen. Zou je meer inbrengen, dan die 1,67,dan moet je een bijdrage leveren in het vereveningsfonds en breng je helemaal niet in dan zou je mogelijkerwijs een bijdrage vanuit het vereveningsfonds kunnen krijgen. Hoe die 40 vacatures zich ontwikkelen daar  kan ik op dit moment nog niets over zeggen. De plaatsing van teamleiders  en commandanten heeft net plaatsgevonden. Dit proces  van invulling van stafleden e.d. vindt nog plaats. Maar het is voor ons wel een punt bij de liquidatie van de RBZG rekening mee te houden.”

Agendapunt 17 over de wijziging van de gemeenschappelijke regeling Veiligheids- en Gezondheidsregio Groningen wordt zonder discussie met hamerslag vastgesteld. Agendapunt 18 :delegatiebesluit grondexploitatieplan  wordt  na korte discussie aanvaard en het bestemmingsplan “Landelijk gebied, Kopstukken “ wordt ook vastgesteld zonder discussie, zodat we om  ongeveer 11 uur huiswaarts kunnen gaan.

Okko  Dijkstra
Raadslid

« Terug