Geen gokhal in Stadskanaal

gokken fruitautomaat.jpgwoensdag 13 maart 2024 10:23

In de raadsvergadering van maandag 11 maart 2024 is er door Gemeentebelangen en D66 een motie ingediend om de komst van een gokhal mogelijk te maken.

Tijdens de behandeling van de motie over kansspelautomaten sprak fractievoorzitter Frits van der Heide onderstaande stemverklaring uit.

"Gokken maakt veel kapot. Het legaliseren van gokken is een grote politieke miskleun geweest. Het heeft geleid tot méér gokkers, meer verslaving en meer verslavingszorgtrajecten. Dat raakt niet alleen mensen met een gokverslaving, maar ook hun families, met alle financiële ellende van dien. Gokken is wat de ChristenUnie betreft een maatschappelijk probleem. Het voorstel van de D66 en Gemeentebelangen zorgt niet voor meer preventie dan online gokken, het versterkt juist de kans dat inwoners online gaan gokken.

Wij geloven zeker niet dat het plaatsen van een gokhal bijdraagt aan een gezonde en bloeiende gemeente. Het past ook niet bij een gemeente die een actief preventiebeleid voert gericht op voorkoming van verslaviingen aan verdovende middelen en gokken."

Met 6 stemmen voor en 16 tegen heeft het overgrote merendeel van de gemeenteraad laten weten achter het actieve preventiebeleid te staan gericht op het voorkomen van gokverslaving. Wij zijn erg blij met deze uitkomst!