ChristenUnie, PvdA en VVD: “Vertrek Lokaal Betrokken zeer onnodig!”

dinsdag 04 juni 2024 22:45

De ChristenUnie, Partij van de Arbeid en VVD in de gemeenteraad van Stadskanaal zijn overvallen door het besluit van de fractie van Lokaal Betrokken om de wethouder te vragen terug te treden uit het college. “De afgelopen periode hebben we met elkaar samengewerkt om een aantal grote dossiers voor deze gemeente van de grond te krijgen. Denk aan de doorontwikkeling van Wedeka, de Agenda’s van Nij Begun, de nieuwe RegioDeal, de Nedersaksenlijn, aandacht voor bestaanszekerheid voor onze inwoners én echt werk maken van inclusie van al onze inwoners.”

Met elkaar hebben we afspraken gemaakt en doorlopend gesproken over de bestuurscultuur in onze gemeente. De meningen over deze bestuurscultuur lopen uiteen, maar er was een gezamenlijke vastberadenheid om hiervoor een goede invulling te vinden. We waren daarin als partijen ook een eind op weg. Dat nu, op het moment dat deze gesprekken nog gaande zijn, en nu de collegeperiode pas halverwege is, gekozen wordt om op te stappen vinden de partijen voorbarig en onnodig.

Als raad zijn we aan de slag gegaan met het versterken van de lokale democratie. Voortvarend en met een nieuwe invulling van de griffie, werken we aan het beter zichtbaar zijn van het bestuur. De partijen: “Onze inwoners verdienen een zichtbaar en transparant bestuur. Daar wordt aan gewerkt en wij zijn daar blij mee. Vertrouwen moet je herwinnen. Dat het gezamenlijk werken aan het versterken van de lokale democratie blijkbaar niet naar tevredenheid van Lokaal Betrokken verloopt verrast ons dan ook.”