
Schriftelijke vragen onduidelijke brieven
Kent u dat? U ontvangt een brief van een overheidsinstantie en moet deze drie keer lezen om te begrijpen waar het over gaat. Helaas komt het nog te vaak voor dat overheidscommunicatie, inclusief die vanuit gemeenten, moeilijk te begrijpen is. Gelukkig komt hier steeds meer aandacht voor en zijn er ook in Stadskanaal verschillende initiatieven om dit te verbeteren.
Vorige week lazen we een interessant nieuwsartikel van de NOS. Hierin stond dat inwoners van Arnhem onduidelijke brieven terug mogen sturen naar de gemeente. Zo kan er direct actie worden ondernomen om de communicatie te verduidelijken. In Leeuwarden is een soortgelijk initiatief opgezet: daar kunnen inwoners onbegrijpelijke brieven in een speciale brievenbus in het gemeentehuis deponeren. De gemeente neemt vervolgens contact met hen op om samen te kijken hoe de brief duidelijker kan worden.
Wij zien de meerwaarde van dit soort projecten. Het mes snijdt aan twee kanten:
Inwoners kunnen op een laagdrempelige manier hulp krijgen bij onduidelijke brieven. Ambtenaren krijgen concrete praktijkvoorbeelden waarmee zij hun communicatie kunnen verbeteren. Dit zorgt niet alleen voor meer begrip bij inwoners, maar ook voor betere communicatie vanuit de gemeente.
Ook wij vinden dat duidelijke communicatie belangrijk is. Daarom hebben we schriftelijke vragen gesteld over dit onderwerp. U kunt deze vragen hier lezen.