Kostbare vrijheid

donderdag 23 april 2009 21:25

Zojuist ontvingen de raadsleden de wekelijkse post via de email van de griffie. Onderaan was een stukje tekst meegestuurd. Het ging over leerlingenvervoer. Een commissie van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) wil een discussie aanzwengelen over het gegeven dat sommige gemeenten veel geld kwijt zijn aan het vervoeren van leerlingen naar scholen. In het bijzonder gaat het dan om leerlingen die naar het bijzonder speciaal onderwijs* gaan. Ouders hebben het recht te kiezen naar wat voor school hun kind naar school gaat. Die keuze geldt uiteraard ook voor ouders van kinderen met een beperking. Als een school op basis van de levensovertuiging van de ouders niet in de buurt staat, betekent dat dat een kind verder moet reizen. De gemeente moet dan de vervoerskosten vergoeden. De VNG-commissie vindt dat er een discussie gestart moet worden over de grenzen van deze keuzevrijheid, omdat het te veel zou kosten.

De reden dat dit stukje tekst in het bijzonder naar de Stadskanaalster raadsleden werd gestuurd is dat deze ‘problematiek' in onze gemeente aan de orde is geweest. In 2007 heeft het college een brief aan de staatssecretaris gestuurd die na een tijdje netjes antwoordde dat ze er niets aan wilde en kon doen en de argumenten van ons college geen hout sneden. De ChristenUnie was blij met dit antwoord. Het zou toch een rare gang van zaken zijn als de vrijheid van onderwijs begrenst moet worden omdat het anders te duur wordt. Vrijheid is kostbaar, t mag dus ook wat kosten.

De ChristenUnie wil uiteraard de vrijheid van onderwijs handhaven

p.s. hier kunt u lezen wat er zich in 2007 afspeelde.

update 24 april: in de pers verscheen vandaag het bericht dat Stadskanaal blij is met de VNG-commissie, vanwege bovenstaande casus. De opmerkingen van het college zijn daarin erg dubbel. Waar is het hen om te doen? Het welzijn van het kind zou te lijden hebben onder de afstand die afgelegd moet worden. Zou het college de zaak echter ook aanhangig gemaakt hebben als er niet zoveel gemeenschapsgeld in het geding was? Ik vermoed van niet. De ouders ontkennen overigens dat het kind het reizen vervelend vindt.

* Voor mensen die niet dagelijks met het onderwijs te maken hebben: het speciale onderwijs is voor kinderen die niet mee kunnen draaien in het reguliere onderwijs, omdat ze bijvoorbeeld moeilijk leren, veel extra aandacht nodig hebben of een beperking hebben. Bijzonder onderwijs is onder andere het onderwijs dat op levensbeschouwelijke grondslag, en/of op basis van andere pedagogische of didactische overtuigingen gegeven wordt